30 december 2010

Lugn Lunch På Bageriet

Det var relativt tomt på kontoret idag så jag passade på att luncha ensam. Ibland är det skönt att göra så.

Jag gick till ett av mina favoritbagerier nära jobbet - Banérbageriet. Jag åt en av deras goda mackor ihop med en cappuccino. Efteråt ångrade jag dock att jag inte beställde morotssoppan med saffrans crème fraîche istället. Inte för att goda mackan inte var god, utan för att soppan lät lite godare samt skulle ha varit nödvändigt värmande just idag.

Nåja. Inredningsintresserad som jag är satt jag där och beundrade deras vackra gamla tak med stjärnor i guld, de utsmyckade stuckaturerna, väggarna som målats i en kall ljust gråblå nyans, ljuslyktorna i krackelerat glas på borden.. En lyckad renovering efter att bageriet bytte ägare. Och jag drömde om att få göra om hemma hos oss.

Jag hann också med att tjuvlyssna på kvinnorna vid bordet bredvid som pratade om julen, om att ge upp allt och resa jorden runt, vikten av att ha en utbildning etc. Det fick mig att fundera på vad jag verkligen vill göra. Jag har inget konkret svar på den frågan just idag. Det behöver jag inte heller ha. 

Och så njöt jag av tystnaden av att få luncha ensam..


Inga kommentarer: