3 januari 2011

11 Mina Syskon

Jag är en typisk storasyster till min älskade syster. Hon kommer alltid att vara den person jag försöker skydda från allt ont här i världen. Hon är den bästa syster man kan tänka sig och jag vill inte att hon skall behöva göra samma misstag som jag gjort trots att jag vet att det är enda sättet att lära sig.

Jag var tre år plus när min syster kom till världen. Jag kommer än ihåg min systers första staplande steg. Och hur jag gick bredvid henne för att se till att hon inte föll och slog sig. Min syster var busig men kom alltid undan på grund av att hon var liten och söt som en docka. Hon älskade att peta i stearinljus och när hon blev tagen på bar gärning blinkade hon med sina långa ögonfransar som bara hon kunde. Hon kom undan.

När hon blev lite äldre lekte vi rymdskepp i mormors kök och vi spionerade på grannarna utan att åka fast. När hon blev ännu äldre festade vi tillsammans eftersom vi båda älskar att dansa och sällan kan sitta still. Och efteråt gick vi trötta hemåt för att äta smörgåstårta och fortsätta skratta tills vi föll i sömn. Tyvärr blir detta sällan av nuförtiden på grund av att hon för några år sedan flyttade till Åbo för att studera.

Saknaden efter henne blev stor. Och saknaden blev ännu större när jag själv bestämde mig för att ta mitt pick och pack och flytta till Stockholm. Det gör ont i mig att inte kunna träffa henne varje dag. Men när vi träffas är det som om tiden stått still och vi tar vid där vi slutade. Med trall och trams och dålig humor gör vi staden otrygg.

Min syster är vacker och underbar på alla sätt. Hon kan bli arg och irriterad ibland och då vill man helst inte vara i hennes närhet. Men oftast är hon sprudlande glad och skrattet bubblar över som champagne för att sedan smitta av sig på allt och alla i hennes närhet. Hon får mig att skratta så att magen blir ett russin och lungorna lägger sig utanpå kroppen. Skratt som förlänger livet med decennier!

Det räcker ofta med en blick för att vi skall förstå varandra. Och därför vet hon när hon behöver trösta mig när jag är ledsen. Och hon vet när hon skall skydda mig från otäcka män. Och allt detta gör hon med bravur. Många stora ord, men det är så jag känner för min älskade syster!

2 kommentarer:

Tenne sa...

Som tur är har jag inte behövt skydda dig från otäcka män på senaste tid ;) Kul att läsa din blogg så har man lite mer koll på vad som sker!

Mikaela sa...

Nej det var väl några år sedan sist eller hur :D