2 januari 2011

Fashion! På Fotografiska

Idag har jag och Mr J tillbringat några timmar bland bilder och fotointresserat folk på Fotografiska museet här i Stockholm. Jag har lyckats missa många utställningar på Fotografiska som jag velat se och ville inte låta detta ske med utställningen Fashion!
























Fashion! är ett urval bilder tagna av vår tids främsta modefotografer från 1920-tal till idag. Utställningen baseras på Camera Works omfattande samling och innefattar 51 fotografer och cirka 200 bilder. Modefotografier lyckas fånga en epoks tidsanda och berättar om respektive generations längtan, begär och drömmar.

Jag inspirerades av många bilder från vitt skilda tidsepoker men föll främst för många fotografier tagna mellan slutet av 30-talet och 60-talet. Enkla bakgrunder och enkla arrangemang som får modellen och de kläder hon bär att framträda. Denna stil återkom även i några av bilderna tagna i modern tid. Denna typ av bilder blir för mig på något vis mer personliga och påtagliga än bilder med mycket rekvisita.


Efter att vi beundrat alla vackra fotografier tog vi en paus på Fotografiska Bar & Restaurang. Caféets panoramafönster fungerade som lastluckor på den tiden när byggnaden användes som tullhus, men nu erbjuder dom en makalös utsikt över Stockholms inlopp för museets gäster. Det blev en matig räksallad för älsklingen medan jag njöt av en smörgås med varmrökt lax. Trots att köerna är låånga på helgerna kan jag varmt rekommendera en paus.


































Det blev en långsam promenad hemåt i kylan via Gamla Stan och Åhléns skjortrea. Nu är det tvättstuga för hela slanten. Sedan får man äntligen får krypa ner i en varm säng tillsammans med älsklingen och lakan som prasslar och doftar nytvättat.

Utställningen Fashion! pågår fram till 9 januari 2011 och jag kan varmt rekommendera denna för foto- och modeintresserade. För mer information, se Fotografiskas hemsida.

Inga kommentarer: