14 mars 2011

En Lördagskväll På 1900


Som jag nämnde skulle vi besöka restaurangen 1900 i lördags tillsammans med nära vänner. Som vanligt kunde älsklingen inte låta bli att googla recensioner på tunnelbanan som han högtidligt dikterade för mig. Jag bad honom sluta eftersom man aldrig riktigt lyckas bilda sig en egen bild efter det och dessutom letar man efter samma brister som andra besökare påpekat.

Hur som helst tyckte jag att kvällen var mycket underhållande. Vi planerade den eventuellt gemensamma road trippen som vi tänkte företa oss i sommar. Tror att vi satsar på att bila längs västkusten och avslutar med besök i Danmark. Återstår att se..

Hur som helst. Angående restaurangen då. Eftersom jag älskar gin och 1900 råkar ha ett väldigt bra utbud av just gin så uppskattade jag fördrinken något in i … Till förrätt blev det krämigt ägg med jordärtskocka, något jag aldrig tidigare smakat. Huvudrätten var enligt min mening helt otrolig – Hälleflundra Sterling med champagnevinegrette med hummersmör och krutonger på hembakat kavring samt körsbärspotatis och rosenkål. Det var en smaksensation. En smakexplosion. De som åt kötträtter blev tyvärr inte lika hänförda som jag. Där borde de ha litat på recensionerna.. Efterrätt i form av mandelkaka med rårörda hjortron blev det också, men det kunde jag ha gjort nästan lika bra själv för att vara ärlig.

Enligt mig är miljön och maten värt ett besök, men kör på fiskrätterna! Sedan får man stå ut med att vänta på service. Det kanske var på grund av för lite personal eller så är det ett medvetet val för att gästerna skall kunna ta till sig omgivningen och njuta av varandras sällskap. Jag hade hur som helst inget emot att vänta ett tag i goda vänners lag.

Inga kommentarer: