11 april 2011

The Awakened One

När man reser runt i Thailand går det knappt att undvika dom. Ni har säkert sett högarna av små stenamuletter. Buddhor i olika form och av varierande storlek. Och man får inte glömma de ännu större högarna med askar där det är tänkt att buddhorna skall sova. De som nästan ser ut som Snövitkistor i de mest underliga former.

Hur som helst. Jag har alltid varit medveten om att dessa amuletter anses föra tur och rikedom med sig samt skydda bäraren mot all fara. Men på något sätt har jag alltid sett dessa buddhor och askar som turistskräp. Detta trots att det är mest thailändare som flockas kring försäljarna.

För ett par veckor sedan råkade jag kika in på Nordljus hemsida. Och gissa om jag blev förvånad när jag snubblade över buddhorna som jag aldrig tidigare känt någon lockelse till. Men nu. Nu kan jag helt plötsligt inte sluta tänka på dom. Det är företaget CLOUD69 som låter tillverka dessa unika handgjorda smycken, och om ni är intresserade tycker jag att ni skall läsa mer om buddha amuletterna på deras hemsida!


Inga kommentarer: