4 april 2011

Lägenheter Lägenheter Lägenheter

Igår söndag letade vi lägenheter i de kvarter som står oss närmast om hjärtat. Vi såg ljusa fräscha lägenheter som helt enkelt var underbara på alla sätt och vis. Andra som var ljusa och fräscha men med absolut fel planlösning och där jag inte kunde se oss bo. Vi såg även några mörka nästen i stort behov av lite kärlek och renovering. Och just nu känner jag mig kluven..

Visst kunde det vara skönt att få flytta in i en lägenhet där man inte behöver röra ett endaste finger och ändå veta att man skulle trivas som fisken i vatten. Men frågan är ifall man är beredd att betala priset för en lägenhet som denna?

En annan del av mig skulle gärna köpa ett renoveringsobjekt för "billig" peng och veta att jag inte betalat extra för ett redan renoverat kök och badrum som jag ändå vill bygga om. Varför köpa en nyrenoverad lägenhet som inte överensstämmer med vår livsstil när man kan ta chansen att bygga om en lägenhet precis som man själv vill ha den?

Som ni märker är jag kluven och tror bestämt att vi behöver fundera ett tag till innan vi slår slag i saken och bestämmer oss. För eftersom mitt hem är min borg känns det extra viktigt att det blir rätt. Så rätt det kan bli i varje fall..

3 kommentarer:

Anonym sa...

Sen en sak som man kan lägga bakom örat - ett kök kan fräschas upp väldigt billigt också om man skickar dörrarna för ommålning och byter bänkskiva och handtag. Så om det "nästan" är som ni skulle vilja ha det kan det löna sig ändå med "nästan". Jag är inte helt nöjd med vårt kök, skulle helst byta ut allt, men måste väl nöja mig med att drömma om en uppfräschning a la budget. För ungar e dyra, verkar det som. Eller så är det jag som väljer som orsakar de dyra valen...

Mikaela sa...

Jo det är iofs sant att det går att göra budgetuppfräschning. Men här pratar vi tipp topp kök som jag vet driver upp priserna! Men det går alltid att hålla i minnet ;)

Anonym sa...

Jepp, det gäller att hålla ögonen öppna för de där köken som visserligen är välplanerade rent tekniskt, men som sen vanhelgats med nån fruktansvärt ful färgs dörrar - rent önsketänkande kanske. :D