10 augusti 2011

En Hos Mig Saknad Förmåga


Efter jobbet skall jag inhandla present till syster yster och kolla på tyger. Senare ikväll knåpar jag klart en ring som jag påbörjade igår. Sedan skall jag packa och kanske klippa inspiration i gamla tidningar. Om jag känner för vill säga. Jag tycker faktiskt att lite lathet är tillåtet just idag med tanke på vädret – regntunga gråa skyar, åska och muller.

Jag letade efter en bild som kunde passa inlägget jag tänkte skriva och kom mer eller mindre av mig när jag såg bilden som togs en sen kväll på Hooks Herrgård nu under semestern. Den fick mig nämligen att börja fundera på det här med vikten av stillhet. Vikten av ensamhet nu som då. Jag är en person i stort behov av stillhet. Inte ensamhet, men stillhet. Men ändå har jag valt att bo i en stressig ”storstad”. Hör jag verkligen hemma här?

Jag får hemlängtan nu som då och jag har aldrig riktigt kunna förklara varför. Jag längtar inte efter Vasa i sig. Familjen ja, men inte staden som sådan. Kan det månne vara stillheten och det lugna tempot som jag saknar? Vi-tar-dagen-som-den-kommer attityden. Tanken jag aldrig riktigt lyckas uppnå här.

Hur lyckas ni andra jonglera stressiga jobb, socialt umgänge, förhållanden och tråkiga men nödvändiga vardagssysslor på samma gång som ni upplever lugn och ro? Det skall väl inte krävas en semester varje gång jag vill uppleva stillhet? Eller? Hur gör ni?

Inga kommentarer: