22 augusti 2011

Flyttlådor. Rabarberpaj. Och Lerklumpar.

I helgen som gått har jag packat och flyttat lådor tills jag nästan haft lust att sjunka genom marken för att komma undan denna tråkiga syssla. Jag har ätit näst intill sjukliga mängder god mat. I lördags blev vi nämligen bjudna på middag av ”svärfar” hemma hos ”svägerskan”. Och mumsig rabarberpaj till efterrätt. Ej att förglömma!

Igår kväll träffade jag syster yster och vi förde djupa diskussioner om livet och annat mer eller mindre vettigt. Vill ni för övrigt lära er hur man beatboxar så får ni gärna säga till så kan jag och min syster ställa upp som lektorer. Kanske inget att rekommendera om man inte tagit sig ett glas eller så.

Och så har jag gjort något för att främja skapandelusten i mig. I våras anmälde jag mig till en keramikkurs på Gustavsbergs gamla porslinsfabrik. Ivrig och förväntansfull begav jag mig österut på söndagsmorgonen. En vacker och fridfull morgon i Gustavsberg får man lov att säga. Jag hann med en kopp kaffe i solen innan det var dags för fem timmar fullspäckade med lera, leenden och glada skratt. Där satt jag hela dagen tillsammans med fem andra och skapade så fingrarna glödde. Söndagens kurs gav mersmak och jag funderar på att läsa fler kurser i keramik under hösten.

Nästa helg är det öppet hus i Gustavsberg och då får jag hämta mina färdiga alster. Spännande skall det bli att återse mina skapelser. Kan rekommendera att ni som har möjlighet besöker Gustavsberg just denna dag. Det brukar finnas väldigt mycket vackert att titta på när alla konstnärer öppnar dörrarna till sina annars stängda ateljéer. Passa på. Passa på.


Inga kommentarer: